NET-SCHRIFT

DE OVERVAL door Rogi Wieg De overval

Tussen lezer en verteller in de roman 'De overval' van Rogi Wieg lijkt een afspraak te bestaan: heden en verleden wisselen zich weliswaar af, maar niets verandert de feiten. De verteller dwingt de lezer te luisteren naar zijn gelijk en naar de absurde hoogstandjes die de hoofdpersoon (tevens verteller, tevens Rogi Wieg) uitvoert. Eén daarvan is de overval.

De verteller neemt in het begin nog een beetje afstand. Niet hij is geboren en getogen in Rotterdam, maar 'een jongeman'. Die heeft daar samengewoond met Edith. Hij maakt met de lezer de afspraak: 'Laten we haar Edith noemen.'

De jongeman is in Rotterdam veel kwijtgeraakt, zijn jeugd namelijk, een soort onbedorven innerlijk landschap. Jaren later zal hij in Rotterdam iets terughalen. Maar hij gaat te ver. Hij had dat nooit mogen doen. De overval komt al een beetje in zicht.

Voor het zover is probeert de verteller vele eindjes touw aan elkaar te knopen. Allerlei familiegebeurtenissen dwarsbomen zijn voorbereidingen voor de overval. Die zijn op zichzelf weer aanleiding tot min of meer filosofische beschouwingen over ras en jodendom. De verteller verwijt andere joodse schrijvers dat zij hun tweede generatie oorlogsleed uitbuiten.

Zijn hoofd is vol met herinneringen. Bijvoorbeeld aan zijn oma in Hongarije. Als zij op sterven ligt, gaat de jongeman erheen. 'Ik ben een man die een bezoek aan zijn grootmoeder gaat combineren met het verkennen van banken in een maffialand.'

Langzamerhand komt Rogi Wieg zelf om de hoek kijken. De ideale omstandigheden voor een overval doen zich voor als hij voor de VPRO een week in 'de kamer van de toekomst' zal verblijven', d.w.z. een weekje in de Euromast met alleen Internet als communicatie, en met de uitdrukkelijke afspraak de kamer niet te verlaten. Zijn alibi kon niet mooier zijn. De overval is bijna werkelijkheid.

De overval moet een publiciteitsstunt worden. Omdat zijn uitgever geen enkele moeite doet Wieg's boeken te promoten, wil Wieg het zelf doen. Hij droomt over de ideale roof als publiciteitsstunt. 'Ik wil de geschiedenis ingaan als de schrijvende bankrover...'

'De overval' is een kaleidoscopische roman. Het boek is gevuld met angsten, relatieproblemen, particuliere neuroses, dromen en boosheid en wiskunde, vervat in een hilarisch aandoend verhaal. Maar de ondertoon is even zwart als het masker tijdens de overval. De Arbeiderspers, 143 blz. 29,90

Naar de eerste- , de tweede-, of de derde pagina van NET-SCHRIFT

Terug naar de Boekenrubriek