Perrongeluk
RoSoft


Spoorbezetmelding en terugmelding bij het tweerailsysteem is iets minder eenvoudig dan bij het drierailsysteem.
Hiervoor is namelijk een stroomdetectie schakeling nodig. Het kan ook gedaan worden met reedcontacten, of met schakelrails, maar de beste manier is om het te doen met contactrail. Alleen deze contactrail heeft een stukje electronica extra nodig.
Er zijn heel veel verschillende kant en klare oplossingen voor, maar de beste is de LB100 van Lenz.

Allereerst behandelen we enige mogelijkheden voor de systemen die zijn uitgerust met een S88-Bus aansluiting. Märklin, Intellibox, Twin-Center, EDiTSPro en MRDirect



Afbeelding van de LB100 van Lenz/Modeltreno.



Het is zeer eenvoudig om deze schakeling zelf te maken op een strokenprint.

Prijs indicatie 2,-- euro per/stuk.

Schema van de LB100



Het aansluiten van de terugmelder S88 aan het systeem blijft natuurlijk hetzelfde.


 

Viessmann brengt een S88 op de markt met 8 aansluitpunten voor de bezetmelding met stroomdetectie, dus helemaal kant en klaar voor het tweerailsysteem. Artnr,: 5233

De firma Littfinski kortweg LDT brengt een vergelijkbare schakeling op de markt onder de naam RM-GB-8

De stroomdetectieschakeling die wordt gebruikt bij de LDT RM-GB-8 en de Viessmann 5233

Dit schema kunt U ook gebruiken om van de LDT S88Opto een S88 met stroomdetectie te maken.
Deze aanpassing is redelijk eenvoudig uit te voeren. Hoe, klik bovenstaande tekening.

Prijs indicatie 1,55 per sectie is 6,20 voor bovenstaande print.


De bezetmelding en terugmelding bij RS-systemen zoals Lenz-Digital Plus.



Terug