Reisverslag "Best of Kenya en Tanzania"

Week 1 - Kenya

In dit reisverslag wil ik u iets vertellen over mijn zeer boeiende en leerzame reis door Kenia en Tanzania. Ook zullen er enkele van mijn ruim 800 foto's te zien zijn. In dit deel vertel ik u iets over de eerste week van mijn reis, de reis door Kenya.

Inleiding

Eindelijk was het zover, op safari. In januari had ik besloten om via African Holidays een reis te boeken naar Afrika .In eerste instantie had ik geboekt voor 3 weken Kenia, maar die ging helaas niet door omdat er te weinig reisgenoten waren. In april heb ik daarom de reis omgeboekt naar de reis die ik nu heb ondernomen. Uiteraard eerst uitgezocht welke vaccinaties en andere medicijnen gehaald moesten worden. Dat waren er best wel wat: DTP-prik, Gele Koorts, Geelzucht en een cholerastempel. Daar gelukkig niet ziek van geweest. Zaterdag 29 april ben ik begonnen aan het slikken van de malariatabletten van het merk Larian, dat moest 10 weken lang. Gelukkig is dat nu voorbij, ik kan het niemand aanbevelen zo'n kuur te volgen. Het zijn zeer zware tabletten. Maar goed, ik had het er voor over.

Zaterdag 20 mei

Om 10:55 ben ik met de KLM, vlucht KL565 vertrokken naar Nairobi, Kenia. Na een goede vlucht van zo'n 8 uur ben ik om 19:55 lokale tijd gelandt op Nairobi International Airport. Is wel een zeer groot verschil met Schiphol. Echt heel armoedig allemaal. Maar goed, dat was op dat moment mijn vakantiegevoel. Daar ook kennis gemaakt met m'n reisgenoten, Boaz (21), Rebecca (21) en Herman (79). Op weg naar het transferbusje ben ik voor de eerste keer afgezet c.q. opgelicht. 2 personen vroegen me of ze m'n koffers mochten dragen naar het busje en uiteraard zei ik ja, omdat ik op dat moment best wel moe was van m'n vlucht. Toen m'n koffers eenmaal ingeladen waren moest ik die mannen uiteraard wat betalen, maar ze vroegen 10 dollar per persoon. Omdat ik helemaal perplex stond heb ik het wel betaald, maar dat was wel een goede les. Daarna zijn we vertrokken richting het Safari Hotel in Nairobi. De weg er naar toe was heel slecht en langs de weg stonden echt heel slechte huisjes, de armoede was er goed te zien. Het hotel was perfect en zeer luxueus. Op dat moment kwam ik er achter dat de kosten voor telefoneren naar Nederland vrij hoog waren, althans vrij hoog, zeg maar gerust hoog. Ik had zo'n 10 minuten gebeld en was zo'n 31 dollar voor kwijt. Ik heb toen ook maar besloten om niet al te vaak te bellen naar Nederland. Ik had wel m'n gsm meegenomen, maar het netwerk daar bleek niet geschikt te zijn voor mijn abonnement. Na een goede nachtrust en een goed ontbijt zijn we op zondag 21 mei rond de klok van half negen vertrokken richting ons eerste Safaripark, Samburu National Reserve.

Zondag 21 mei

Op weg naar Samburu National Reserve. Het valt op hoe mooi, maar ook hoe divers het landschap in Kenia is. Onderweg zijn we nog gestopt bij een curioshop. Ook daar ben ik weer opgelicht. Ik had vergeten een pet mee te nemen, dus daar maar een safarihoed gekocht voor 20 dollar. Achteraf bleek dat ik af had moeten dingen, en tijdens het afdingen had moeten beginnen met een kwart van de vraagprijs, in dit geval 5 dollar, maar goed, het is vakantie dacht ik toen maar. Onderweg zijn we de Evenaar gepasseerd bij het dorpje Nanyuki. Ook daar uiteraard weer een aantal curio-shops bezocht. Rond het middaguur kwamen we aan bij het Kentrou Grill restaurant aan de voet van Mount Kenya. de hoogste berg van Kenya, en met sneeuw op de toppen. Daar hebben we Geluncht. Bij het restaurant was ook een forellenkwekerij die we ook bezocht hebben. Het water wat gebruikt wordt om de forellen te kweken komt rechtstreeks van Mount Kenya. . Aangekomen in Samburu National Reserve viel direct op hoe mooi het er allemaal is. Het eerste wat we zagen was een troep olifanten met jongen. Helaas voor mij deed ik het klepje van m'n fototoestel open voordat het rolletje helemaal teruggespoeld was. Maar goed, ik had nog meer fotorolletjes bij me, dus ik kon nog wel een olifant fotograferen. Deze dag ook nog de Common Zebra, de Jackson Hartibeast, de Thompson Gezelle, de Impala, de Kroon-kraanvogel en de Buffelwever. Het hotel, Samburu Serena Lodge was zeer luxueus en het eten was er van uitmuntende kwaliteit.

Maandag 22 mei

Vandaag zijn we om 06:30 vertrokken voor een vroege gamedrive (safaritocht). Deze duurde tot 09:00. We hebben toen weer zebra's, impala's e.d. gezien, maar helaas geen leeuwen. Na het ontbijt zijn we om 10:15 vertrokken voor de 2e gamedrive van die dag. Onderweg zagen we een leeuw in het gras liggen samen met z'n vrouwtje en z'n jongen. Daarna nog de Samburustam bezocht. De meisjes van die stam worden uitgehuwlijkt tussen hun 14e en hun 19e jaar, ze gaan naar een andere stam om te trouwen. De mannen trouwen tussen hun 25e en hun 35e jaar. De Samburustam gelooft dat alle koeien op de wereld van hun zijn. Ze denken dat de koeien weggelopen zijn uit Kenia. Daarna weer terug naar de lodge waar de lunch werd genuttigd. 's Middags nog even gerelaxed op het terras. Er kwamen steeds aapjes naar me toe, de Green Vervet Monkeys, soms wel tot op een halve meter afstand. Dit zijn wel geinige aapjes om te zien, helemaal geel met een blauw scrotum.Om 16:30 zijn we weer vertrokken voor de derde en laatste gamedrive van die dag. Onderweg een vrouwelijke leeuw gezien die aan het jagen was. Zeer indrukwekkend. Ook hebben we nog een wrattenzwijn gezien, Pumba uit de film "The Lion King". Ook hebben we nog de "Dik Dik" gezien.

Dinsdag 23 mei

Vandaag om 06:30 vertrokken voor de vroege gamedrive. We hadden geluk, plots zagen we in een boom twee luipaarden, een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje lag te slapen terwijl het vrouwtje een zojuist gevangen prooi aan het eten was. De kop van die prooi lag nog op de grond. Even later ging het vrouwtje naar het mannetje toe om hem ook een deel van de prooi te geven. Volgens David, onze chauffeur, hadden we echt geluk. Het komt bijna nooit voor dat mensen dit zien. Na het ontbijt zijn we vertrokken uit Samburu National Reserve op weg naar "Aberdare National Park" om daar te overnachten in "The Ark" De Ark doet zijn naam eer aan, het is echt gebouwd in de vorm van een ark, met verschillende dekken. Ik sliep op dek C in hut 43. De Ark is gebouwd aan een drinkplaats voor dieren, die ze 's avonds verlichten. Je ziet de dieren op nog geen 100 meter afstand. De dieren waren zelfs te ruiken. Daar weer een troep olifanten gezien, en buffels. Ook daar natuurlijk ook weer andere wilde dieren gezien, maar ook gevogelte zoals de Egyptische Nijlgans en de Kroon-kraanvogel. In de avond nog foto's gemaakt van olifanten in het donker. Er stond ook nog een jong olifantje bij die z'n pootje had gebroken. Boaz heeft hierop de beheerder van The Ark geïnformeerd, die op zijn beurt weer de Parkrangers inschakelde. Deze kwamen later op de avond om het dier te observeren. Het jonge olifantje zou de volgende dag met een verdovingsgeweer worden verdoofd waarna zijn poot werd verzorgd. Maar het was echt indrukwekkend om deze kolossale olifanten in het donker te zien. Wat we ook nog zagen was dat er twee Olifanten met elkaar gingen stoeien. Dat was echt een herinnering om nooit te vergeten. 's Nachts werden we nog wakker gemaakt omdat er een neushoorn te zien was bij de verlichte drinkplaats. Ik heb het wekbelletje toen maar uitgezet. Ik sliep net zo lekker, en ik zou de komende week nog zeker wel een Neushoorn zien.

Woensdag 24 mei

Vandaag vertrekken we richting "Lake Nakuru". Onderweg zijn we gestopt bij de Thomson Falls, best wel indrukwekkende watervallen. Om 12:30 arriveerden we bij Lake Nakuru. Zoals gewoonlijk was de lodge, de Lion Hill Lodge, weer zeer luxueus. Er was enkel een probleem met de kamers. Ze hadden een dubbele boeking gedaan. Zodoende kwam ik met Herman op één kamer te liggen, wel twee aparte bedden. Dit was voor mij geen probleem, en voor Herman ook niet. Na de lunch zijn we om 16:00 vertrokken voor onze eerste gamedrive. Daar heel veel neushoorns gezien, zowel de zwarte (black rhino) en de witte (white rhino). Nu hadden we de Big Five (Leeuw, Luipaard, Olifant, Neushoorn en Buffel) gezien. Er lagen ook een aantal dode dieren, voornamelijk buffels. Dit is toch best wel erg om te zien, maar ach zo is de natuur. Door de grote droogte die er op dat moment heerste konden de buffels slecht overleven. Ook daar hebben we veel bavianen gezien, en een heleboel flamingo's (zeker 5000 stuks). Persoonlijk vind ik dat één van de mooiste vogelsoorten die er is. Op weg terug naar de lodge een leeuwenstelletje gezien in een boom.. Dit is ook de reden waarom de lodge waarin wij sliepen de Lion Hill Lodge genoemd werd. Hij is namelijk gebouwd op de Lion Hill, een heuvel waar normaliter best wel veel leeuwen voorkomen. Na het diner nog even naar een show gekeken van de lokale bevolking. Ongelooflijk hoe lenig die mensen zijn. Boaz en ik werden nog gevraagd om mee te dansen, maar ik bedankte voor de eer. Ik had al wat drank op.

Donderdag 25 mei

Vandaag zijn we om 07:30 vertrokken richting de Masai Mara, een zeer uitgestrekt gebied dat overloopt in de Serengeti in Tanzania. De snelweg waar we op reden op weg naar de Masai was nog maar zo'n 10 jaar oud, maar nu al volledig versleten door het vele vrachtverkeer wat er op reed/rijd. Vrachtwagens wegen daar in totaal zo'n 50 tot 60 ton. Aangekomen in de Masai Mara blijkt dat we in tenten slapen in het Sarova Tented Camp. Wel zeer luxe tenten overigens, compleet met douche en toilet en een dak erboven. Tijdens de gamedrive die volgde na de lunch hebben we een Luipaard gezien die net klaar was met het eten van z'n prooi, een impala. Ook hebben we nog een stel leeuwen gezien die net aan het buffel aan het opeten waren. Onderweg begon het best wel hard te regenen, maar dat was juist goed, want het was te droog voor de tijd van het jaar. Normaal gesproken begint het droogteseizoen pas eind juni, maar het was nu al half mei begonnen. Dus een regenbui was best wel welkom voor de beesten.

Vrijdag 26 mei

Wederom om 07:30 vertrokken voor de eerste gamedrive. Al na een kwartier zaten we vast in de modder door de vele regen die er de vorige dag gevallen was. Via de radio de parkrangers opgeroepen die ons er uit kwamen trekken met een sleepkabel. Ze trokken wel bijna de bumper van het busje af, maar dat deerde niet, we waren los. Tijdens de gamedrive zijn we nog de gevlekte hyena tegengekomen, ze was zwanger. Er lagen twee jongen bij. Even later kwamen we drie jonge leeuwtjes waarvan er eentje heerlijk aan het smullen was van een zebra. De moeder was nergens te zien. Waarschijnlijk door de vis die ik donderdagavond gegeten had kreeg ik ineens last van buikloop. Busje uit, en gewoon in het veld m'n behoefte gedaan met in m'n kielzog een hyena en een heleboel zebra's. Weer een ervaring rijker. Daarna zijn we doorgereden naar de Masairivier, de Hippo Pool. Daar een aantal Nijlpaarden gezien en een krokodil. Na de lunch zijn we om 15:30 vertrokken naar een Masai-dorpje net buiten de Masai Mara. We hadden het geluk dat de jongen mannen net op dat moment terug kwamen uit het bos, na een verblijf daar van zo'n 2 weken. We mochten de hele ontvangstceremonie meemaken. Van één van die Masai-krijgers kreeg ik zelfs een veeg op m'n wang met hun oorlogskleur. Ik voelde me echt één van hen op dat moment. Na dat de ceremonie was beëindigd kregen we een rondleiding door het dorpje. De huisjes zijn gemaakt van klei en het dak van gedroogde koeienmest. Ongelooflijk om te zien hoe die mensen zo primitief kunnen leven. We kregen ook nog een rondleiding door hun "winkeltje". Uiteraard was het de bedoeling dat we wat zouden kopen, maar ik had ze de toezegging gedaan dat ze de volgende dag wat kleding zouden krijgen. Ik had toch teveel bij me, en als je dit dan zo ziet, dan ga je toch nadenken over hoe materialistisch wij eigenlijk leven. Na dat we dat dorpje bezocht hadden zijn we teruggereden naar de Masai Mara. Onderweg kregen we pech. Waarschijnlijk door de sleepactie deze morgen was de ophanging van het linkervoorwiel gebroken zodat het busje naar voren hing. We zijn doorgereden naar een plek waar een ander busje van Pollman Tours op ons stond te wachten. Daar waren ook 4 cheeta's. Ze waren eigenlijk compleet ingesloten door zo'n 30 busjes. Was echt zielig om te zien. Maar het zijn wel schitterende dieren, maar je kon zien dat ze bang waren.

Zaterdag 27 mei

Vandaag vertrekken we uit de Masai op weg naar Nairobi, een reis van 5 uur. Direct na dat we het park verlaten hadden zijn we gestopt bij het dorpje dat we gisteren bezocht hadden. Daar heb ik de beloofde kleding afgegeven. Prachtig om te zien. In Nairobi geluncht in het Stanley Hotel midden in het centrum. Het valt op dat het verkeer in Nairobi zeer chaotisch is, maar dat alles toch goed gaat. De mensen zijn zeer vriendelijk. Na de lunch de shuttlebus genomen naar Arusha in Tanzania. Toen ik in de bus stapte kwamen er wel direct dakloze kinderen naar me toe, zoals een meisje van hooguit 13 jaar met een baby. Ze vroegen om geld, maar dat kon ik ze helaas niet geven, m'n geld was op. De reis naar Tanzania duurde zo'n 5 uur met een stop van ongeveer een half uur bij de grensovergang. Daar moesten we eerst ons paspoort en visum laten zien. Even later moesten we weer terug naar het douanegebouw om onze bagage te laten zien. Toen hij zag dat we toeristen waren was alles goed, de douanier geloofde het wel. Onderweg de Kilimanjaro, de hoogste berg van Afrika, gezien. Toch wel indrukwekkend om te zien dat er gewoon sneeuw ligt op die berg. Om 7 uur 's avonds aangekomen in Arusha vanwaar we met het busje van Ranger Safaris naar ons hotel, Mountain Village Lodge, gebracht werden. Daar genoten van het diner. Wat direct opvalt is dat het hier, op het dessert na, geen zelfbediening is, terwijl dat in Kenya wel het geval was. Ook hier weer moeten constateren dat het telefoneren naar het buitenland best wel prijzig is.

Het reisverslag over de week in Tanzania volgt zo spoedig mogelijk.

Kroon Kraanvogel
Vliegende Flaminog's Serengeti
Evenaar
Curio Shops
Afrikaanse Olifant in "The Ark"
Drinkende Buffel in "The Ark"
Afrikaanse Leeuw
Troep Afrikaanse Olifanten in "The Ark"